Van werkplaatschef bij Harrie Arendsen, naar fietsmonteur bij Pedaleur Bikes

Terug naar Nieuws & blog
Van werkplaatschef bij Harrie Arendsen, naar fietsmonteur bij Pedaleur Bikes

Van werkplaatschef bij Harrie Arendsen, naar fietsmonteur bij Pedaleur Bikes

Onze collega Maikel reed 23 jaar lang met de auto naar zijn werk als werkplaatschef bij Harrie Arendsen. Wat Maikel ambieerde? De overstap maken van de auto- naar de fietswereld. Kwam dat even goed uit. Want een topper als Maikel kwijtraken binnen onze organisatie, willen we zeer zeker niet! Sinds maart werkt hij met veel plezier in de werkplaats van Pedaleur Bikes in Velp. Met als bijkomend voordeel dat hij lekker op de fiets naar zijn werk kan!

Maikel Hetterscheid: “23 jaar geleden ben ik bij Harrie Arendsen gestart als automonteur. Ik ging één dag per week naar school en werkte daarnaast vier dagen per week in de werkplaats. Voor mij een erg leerzame periode doordat ik hetgeen wat ik leerde op school, direct kon toepassen in de praktijk.

Na een aantal jaar ben ik doorgegroeid naar de functie van werkplaatschef waarbij ik de helft van mijn tijd als monteur werkte en de andere helft allerlei zaken coördineerde. Zo hield ik bijvoorbeeld de werkplanning bij, controleerde ik de kloktijken, leidde de dagelijkse meeting en evalueerde iedere maandag de weekcijfers. Een supermooie kans!

Ik heb mijn werk altijd met veel plezier uitgevoerd, maar ik merkte al een lange tijd dat het een en ander me zwaarder begon te vallen. In mei 2018 is bij mij Parkinson vastgesteld. In combinatie met de hoge werkdruk én doordat ik in de werkplaats als spin in het web fungeerde, besloot ik om uit te kijken naar een andere uitdaging. Waarbij ik een sterke voorkeur had om onderdeel te blijven van de Harrie Arendsen familie. Gezamenlijk zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. Door drieëntwintig jaar dagelijks samen te werken, leer je elkaar goed kennen. Zo is bij Harrie Arendsen inmiddels wel bekend dat ik vrijwel ieder weekend op mijn mountainbike stap en graag hobbymatig klus aan fietsen. Dat ik de kans kreeg om te onderzoeken of de functie fietsmonteur bij mij zou passen, voelde voor mij dan ook als een écht cadeau!

Automonteur vs fietsmonteur

Het grootste verschil wat mij direct opviel was de techniek. De techniek bij fietsen is namelijk een stuk minder complex dan bij auto’s waardoor een foutcode in de meeste gevallen eenvoudig te achterhalen is. Wat ik verder prettig vind in de autobranche, is dat we klanten vaak dezelfde dag nog op weg kunnen helpen. Je zoekt als monteur naar de oorzaak van het probleem, bestelt het benodigde vervangstuk dat binnen een paar uur al wordt geleverd en voert direct het onderhoud uit. Erg snel én klantvriendelijk! Vooral wanneer je dit vergelijkt met de fietsbranche. Daar laat een onderdeel wat langer op zich wachten.

Hoewel we dus sneller kunnen schakelen in de autobranche, zijn de klanten in de fietsbranche naar mijn mening wat relaxter. De auto is voor velen een middel om van A naar B te gaan. Oftewel: een middel waar ze van afhankelijk zijn. Bij fietsen komt vaak een passie om de hoek kijken.

“Van mijn kinderen hoor ik dat papa blijer thuiskomt.”

Hoewel ik hier nog niet lang werk, kan ik nu al zeggen dat het erg goed bevalt. Veel heeft ermee te maken dat het werk in een fietswerkplaats fysiek een stuk minder zwaar is. Het maximale gewicht dat ik hier moet tillen is een e-bike van 25 kg. Bij auto’s en bestelwagens heb je te maken met zware wielen en losse winterbanden. Daarnaast hebben de klanten van Pedaleur Bikes minder haast: een auto moet liever gisteren dan vandaag nog hersteld worden, bij een fiets is die druk veel minder hoog.

Niet alleen ik merk de veranderingen op. Ook mijn omgeving. Van mijn kinderen hoor ik dat papa blijer thuiskomt en dat … Dat is voor mij het állerbelangrijkste!”

Deel dit bericht

Terug naar Nieuws & blog