Door de bril van ‘Leezer’ #1 Cannondale SuperSix Evo Hi Mod

Terug naar Nieuws & blog
Door de bril van ‘Leezer’ #1 Cannondale SuperSix Evo Hi Mod

Door de bril van ‘Leezer’ #1 Cannondale SuperSix Evo Hi Mod

Het is tijd voor het allereerste ‘Leezers’ item. Tom Leezer – oud wielerprof én sinds kort onze collega – was een van de beste stuurmannen in het profpeloton. Hij wist zich als meesterknecht goed te positioneren, met zijn kopman in het achterwiel. Nog altijd stapt Tom met veel plezier op de fiets voor een mooie tocht door de heuvels. Zijn passie gecombineerd met al zijn ervaring, zorgt voor een bijzondere kijk op de fietswereld. Reden genoeg om hem periodiek aan het woord te laten in … Door de bril van ‘Leezer’!


Het is zover! Mijn allereerste review over… de Cannondale SuperSix Evo Hi Mod 2020

Verrast – maar bovenal blij – was ik met deze allereerste testfiets. Het deed me terugdenken aan mijn jeugd. Direct kwam het gevoel naar boven van toen ik 12 jaar oud was en mijn eerste koersfietsje kreeg van mijn ouders. Toen een stalen Pinarello Treviso, nu – 25 jaar later – een chique SuperSix Evo Hi mod 2020 van Cannondale. Het design is prachtig en de verwachtingen zijn hooggespannen…

Terwijl ik de Cannondale in de auto leg, valt het mij direct op dat dit langer duurt dan dat ik gewend ben. Hoewel de kabels aan het stuur mooi zijn weggewerkt, beperken ze de stuuruitslag enigszins waardoor ik het stuur niet volledig kan draaien. Eenmaal thuis aangekomen, ga ik gelijk aan de slag met het afstellen van de fiets. Ik zie direct een aantal doordachte oplossingen die de SuperSix Evo niet alleen mooi, maar ook nog eens praktisch maken. Zo zit het boutje van de zadelklem netjes weggewerkt aan de onderkant van de bovenbuis waar hij de zitbuis raakt. Ook is het stuur – ondanks de kabels – eenvoudig te verlagen. Waar Cannondale vroeger vasthield aan de ronde buis, hebben ze nu gekozen voor een aerodynamisch ontwerp. Dit resulteert in ongeveer 20 procent minder luchtweerstand. Ik ben benieuwd!

Na wat eerste afstelritjes begin ik me aardig thuis te voelen op de SuperSix. Hoewel schijfremmen op de wegfiets nieuw zijn voor mij, ben ik er direct blij mee. Vooral tijdens een regenbui merk ik veel meer controle. Al enige tijd ben ik bekend met de Shimano Dura Ace Di2 groepset. Met een jaar of 10 ervaring kan ik dan ook wel zeggen dat deze groep fantastisch werkt. Het elektronisch schakelen werkt feilloos, de hendels zijn aangenaam om vast te houden én het werkt altijd. Mits je de accu oplaadt… Maar goed, die fout maak je maar één keer.

De junction box van de di2 groep is mooi weggewerkt in de schuine buis waardoor het opladen hiervan vrij simpel is. Wat me later wel opvalt, is dat er al wat kleine roestplekjes op de boutjes van het stuur en de stuurpen zitten. Een kleinigheidje, wat met titanium boutjes makkelijk te voorkomen is.

Wat ik tof vind aan deze fiets is dat er – voor de trainingsfanaten onder ons – een vermogensmeter van Power2Max op zit. Een andere leuke feature van Cannondale is de sensor gemonteerd aan de voornaaf. Zo kun je jouw fietsgegevens en gereden routes eenvoudig terugvinden in een app op jouw telefoon. Heel handig!

De Cyclo 073

Mijn vriendin kwam op het idee om de Cyclo 073 te gaan fietsen. Dit is een zelfgekozen fietsroute waar je onderweg bij 4 restaurants kunt stoppen voor iets lekkers en uiteraard een goede kop koffie. Zo hebben wij een route uitgestippeld via Rosmalen naar Vught. We gaan op pad en fietsen over de klinkers. Het valt mij direct op hoeveel comfort ik hier ervaar. Cannondale is natuurlijk al jaren bezig om de carbon lay-out van de SuperSix Evo zo te maken dat er behalve stijfheid, ook een mate van comfort bereikt wordt. Hierdoor vermindert het frame, maar vooral ook de schokdemping die je ervaart op een slecht wegdek. Als je zo’n producttekst leest van Cannondale, ben ik toch vaak een beetje sceptisch. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het ze zeker gelukt is bij deze fiets. Tijdens het fietsen kwamen we een mooie gravelstrook tegen die we natuurlijk gereden hebben ter bevestiging. En met succes: het comfort is een dikke plus. Na een mooi tochtje – met onderweg heerlijke koffie, carrot cake en een broodje – fietsen we voldaan weer naar huis. Erg leuk initiatief in deze corona tijd!

Comfortabel, maar ook snel?

Wanneer ik deze Cannondale meeneem naar de Gelderse heuveltjes, merk ik dat hij op hoge snelheid écht goed tot z’n recht komt. Waar hij wat traag aanvoelt tijdens het accelereren vanuit een stilstaande bocht of op een steile klim, stuurt hij op snelheid enorm strak door de bochten. Dit in combinatie met het comfort van het frame, is toch wel bijzonder te noemen. Meestal is het of het één of het ander. Waarschijnlijk komt dit voor een groot deel door de stijve stuurpen en de Hollogram wielen. Waar het mtb luxepaardje van Cannondale – de Scalpel Ultimate –  is uitgerust met wielen van Enve, is de Supersix volledig opgebouwd met onderdelen van hun eigen merk Hollogram. Ik vond dat eerst jammer, maar na het uitgebreid testen van deze fiets moet ik daar toch op terugkomen. De Hollogram KNØT 45 wielen houden zich erg goed. Ze sturen fijn én je hebt bijna geen last van zijwind. 

Test geslaagd?

Hoewel niet alles een 10 is, is Cannondale er zeker in geslaagd om een comfortabele koersfiets te maken. Het totaalgewicht van deze Cannondale is met 7,45 kilo niet heel laag maar hij stuurt fantastisch, is makkelijk af te stellen én ziet er ook nog eens premium uit. Ik vind het design prachtig en je hebt écht het gevoel dat je op een limited edition rijdt. Wat zou het mooi zijn om – uitgerekend nu in coronatijden – te genieten van de Cannondale SuperSix Evo in Toscane…

De specificaties van deze racer op een rij:

Merk & type:Cannondale SuperSix Evo Hi Mod 2020
Groep:Shimano Dura Ace Di2
Wielen: Hollogram Knot SL 45
Banden: Vittoria Corsa, 700 x 25 c
Stuur:Hollogram Save System Bar
Gewicht:7,45 kilo
A pure road bike. Light, smooth and ultra fast.
The evolution of the classic race machine!’

Deel dit bericht

Terug naar Nieuws & blog